Eten

Waarom is amandelmeel gezond?

amandelmeel

Dit artikel geeft een antwoord op de vraag waarom is amandelmeel gezond. Maar eerst wat is een amandel.

amandelmeel

Wat is een amandel

De amandel komt van de amandelboom. In de zomer groeien daar zogenoemde steenvruchten aan. De buitenkant daarvan is donzig en erbinnen bevinden zich twee ovale noten, de amandelen. Er worden drie amandelsoorten onderscheiden. Twee daarvan worden gegeten, de kraakamandel en de zoete amandel. De schil van de kraakamandel is gemakkelijker open te breken dan die van de zoete amandel. De bittere amandelen worden niet geconsumeerd. De amandelbomen met de witte bloemen brengen de zoete amandelen voort. De oogst van amandelen vindt in augustus plaats. De steenvrucht wordt gekraakt en het vlies verwijdert men door de amandel even te blancheren.

Wat is amandelmeel

Zoals al is gezegd, worden de amandelen van hun vlies ontdaan door ze kort te blancheren. Als dat is gebeurd, worden ze vervolgens tot meel gemalen. Je kunt het meel in de winkel kopen. Het wordt ook wel amandelpoeder genoemd. Je kunt het meel zelf maken natuurlijk. Dat laatste geeft doorgaans een vollere en lekkerdere smaak. Je kan de amandelen bekijken en weet dus wat je koopt. Bovendien droogt het meel langzaam uit. Verser dan zelf malen bestaat niet. Afhankelijk van waar je het meel voor wilt gebruiken, kan je het grover of fijner malen.

Wat maakt amandelen en dus ook het meel gezond

Er zitten veel bruikbare voedingsstoffen in de amandel, zoals de vitamines B1, B2 en B6. Verder bevatten de noten veel fosfor, kalium, ijzer, calcium, magnesium, zink, vezels en fytochemicali├źn. Ze zijn geschikt voor een eiwitrijk en koolhydraatarm dieet. Amandelen bezitten veel gezonde vetten, alsmede vitamine E. Dat biedt ons bescherming tegen vrije radicalen. Onderzoek zou hebben aangetoond dat amandelen de kansen verkleinen op hart- en vaatziekten, en Alzheimer. Door de hoge gehaltes aan eiwitten en vetten heb je bij het eten dat is bereid met het meel al snel het gevoel dat je vol zit en heb je minder behoefte aan eten tussen de maaltijden door.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *